måndag 17 juni 2013

IceBear

Detta kom lite som en chock. Ice har aldrig varit direkt sjuk. 1 Juni satt jag på balkongen med Nicciz och myste med råttor i solen efter födelsedagsfesten. Han skrek till när jag kliade vid örat och när det kikades närmare hade han trög rinnande gul luktande vätska inne i örat. Jag tog en tops och skulle ta bort det men Nicciz sa åt mig att låta bli. Hittades en liten plutt knöl på käken. Hennes giss var en inåt växande knöl som pressade i skallen, varva varet som bubblade upp i örat.
Knölen växte till lite större än en ärtas storlek och han började bli mer grinig, känslig för beröring. Sattes ensam och fick resten av vetrimoxet. Tyvärr hittades han avliden i sitt hus efter 3 veckor. Nu ligger han i frysen och skulle ha lämnats in till sva i dag. Men jag blev inbeordrad till jobbet och kommer vara låst 9-23 veckan ut. Försöker nå sva i skrivande stund om det är okej att få få in på måndag och hur stor chans det är att hitta något om han legat i frysen ett tag.
Nicciz har själv skickat in till sva för hantakontroll på en eng gammal imp hona som avled för en månad sedan. Hon frågade igen om detta med knölar i ansiktet osv. Fenomenet har dykt upp lite här och var i flera år, men sva har inte haft aning på vad det kan handla om. Nu har de fått fram två saker de kan testa för som kan ge knöl i ansiktet och de symptomer som dykt upp på icebear. Därav vill jag skicka in honom och kolla. Om han inte kan användas till tester pga att han legat i frysen för länge. Vi håller tummarna.

Om denna mätaren tickar på ännu så var ice 16 månader när han avled
Reggnr: 0126/12
Standard: Russian silver ambk ev db
Breeder: Lcr(Liquid crystal rodents)
Imp tyskland
Vikt: 507gram (2/1-13)
Avel: Planerad
Grabben var så sjukt lung när han kom att jag först trode han var jätte sjuk. Men efter många månader och inge snuva eller annat så är han fortfarande det samma. Så lugn och härlig. Sätter man han i soffan så gosar han ned sig på samma plats man satte ned honom på för att sova. Uppsöker en inte när han är ute, men sätter man honom i famnen så kommer han ligga kvar ett par timmar om han får välja.
Tyvärr blev han hack kyckling i stora hangruppen av yngre killar. Flyttade vid 7 månaders ålder in till mina äldre hanar. Var bara en som var lite skepptisk i början. Men ice bear fann sig till rätta och trivs mer med de äldre. Fått väldigt bra vänner som han älskar att sova under. Varit med på flera utställningar men inte direkt ställts ut. Har velat se hur han reagerat i stressiga miljöer. Men det är ingen större skillnad från hemma. Han är verkligen en baloo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar