söndag 17 februari 2013

Bullseye

Avlivas 18 februari 2013, dvs i morgon.
Anledning: För någon månad sedan var det rejäl tumult i buren med en annan hane som inte heller finns längre. Strul grabben har bott i buren ett tag utan problem, men runt tonåren började han strula lite. Dock ingen som fick några sår. Men denna gång blev det bråk i stora hängmattan. Där kan bullen ha ramlat ned ifrån. När jag hann till buren, så var det mindre sår på Elrics öra, samt bullen blödde från munnen. Det slutade rätt fort och ingen skada på tungan hittades. Hanen som tjaffsade fick flytta ut och bo med Wyatt. Men där började skiten.
Bullens tänder växte snett och han klarade inte av att slipa ned dom själv med hård mat och knaster. Försökte först klippa själv, men det gick inge vidare trots att jag gjort det förr och det gått bra. Men det var för svårt att hålla bullen stilla. Det är både under som över käken som växt snett.
Blev veterinären som klippte ned dom. Men skiten växte återigen snett, så det har blivit några turer till vetten för att få hjälp och hålla dom i chack. Bilden jag lagt upp är under tiden det var jul med många röda dagar. Där var det lite panik att få tid till veterinär, Joanna sa aldrig att hon skulle dra på semester i nån vecka och de andra hade fullbokat. Hade problem i samma veva att få ut medicin till Xitoli. Lite stressig period som djurägare.
Nu har vi tid i morgon att återigen klippa ned tänderna så långt det går. Finns tre alternativ, därav lutar det åt avlivning i morgon. Fortsatt ned klippning av tänderna ungefär varje månad eller vid behov hela hans liv ut. Den stressen för honom kan inte vara kul. Kan ta en lång resa till en veterinär på annan ort som opererar råttor och kan dra ut tänderna fram. Men då måste jag först få upp honom mer i vikt, då han tappat en del nu när han har svårt att äta. Får två måltider lagad/mjuk mat varje dag. Men ändå har han droppat lite i vikt.
Eller låta han slippa all behandling och få ett värdigt slut. Jag tycker det även är jobbigt att hålla på, samt se honom så här. Kan även vara ett bidrag till att jag lutar åt att avliva honom.
Ska diskutera alternativen i morgon och se om han skulle vara ok att operera nu.

Men stor chans finns att jag inte tar med honom hem, därav skriver jag detta nu. För annars kommer det dröja länge innan jag kan skriva något om det.
Är rätt kämpigt känslomässigt. Har ännu inte återhämtat mig efter Xitoli avled. Bullen har också det där lilla extra. Har även precis förlorat min katt på 18,4år. Inlägg om henne kommer är jag orkar ta tag i det.
Bullen utmärker sig på ett speciellt sätt. Kan gå från små stel till totalt död avslappnad mysgris som kan ligga länge i ens knä bara för att få gos och putsa matte. Det är inte allt för vanligt på mina råttor att ligga stilla så länge. Så den dagen han inte finns mer kommer vara tuff och tom.





Born: 28/7 2011
Standard: Silver blue dumbo
Weight: 527gram
Breeding: Two litters (P-Moons & Pogues)
Sickness: Lice when he came, got stronghold.
Temperment: Was a smala and bit afreid when he got here. But easy to take up, fast on relaxing in my hand. Grew pretty fast in the beginning. Went verry nice with the other males.

Var rätt liten och rädd när han kom hit. Men lätt att plocka upp och slappnade snabbt av. Fungerar ypperligt bra i min stora han flock. Har rätt lång kropp och verkar kunna bli rätt stor kille :-)
Väldigt mörk och fin blue färg. Nästan för mörk för svenska standarden. Fortsätter han vara så här bra, så kan han ge ett stort bidrag till snygg blue linje.
Börjat bli mer och mer silverad, även lite fläckig.
När mina gubbar i hans flock började avlida av åldern. Så var det lite gruff. Bullen och Unrest har varit ihop sig ett par gånger. Både har utdelat lite ytliga bett. Men det lugnade av sig rätt fort och nu är det inge dispyt i den flocken. Fortfarande lätt att hantera. Både kullarna efter Bullen är ännu bra i temperamentet.

Show results

Kallhäll 19/10 2011 -  Inte hunnit lägga upp, men det finns en bra bedömning i Pet, dålig bedömning i standard pga att hans blue färg är flammig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar